8. aug. 2021

Sommertur til Kristiansand

God kveld!

Jeg og Patrik tok en litt spontan tur til Kristiansand i sommer. Idèen om å dra dit kom egentlig av at Patrik skulle dra dit å hente seg ny motorsykkel, så vi bestilte hotellrom for å være der noen dager. Dagen etter fikk han beskjed fra forhandler om det ikke kunne la seg å gjøre å hente sykkelen den uken likevel. Dermed så ble litt vurdering fram og tilbake hvorvidt vi skulle dra i forhold til penger og værforhold osv. Men det endte med at vi bestemte oss for å dra, men den ble litt spontan pga alt dette og fordi vi bestemte oss sent på kvelden dagen før.

Planen var jo egentlig og dra rett til Kr.sand, men i og med at vi og var blitt bedt på besøk til min bestemor i Bærum, så dro vi dit dagen før vi hadde hotellrom i Kr.sand og kjørte direkte derfra til Nøtterøy hvor vi hadde booket plass ved Ørastranda camping for å overnatte. Her rakk vi akkurat å sette opp teltet før uværet kom, så vi prøvde å finne en kreativ løsning på ly i regnværet når det roet seg litt. 









Det slutta heldigvis å regne, så vi hadde egentlig ikke trengt den "parasoll"- løsningen, men her ble vi sittende å kose oss med litt potetgull, et par øl og bare pratet i et par timer før vi tok kvelden. 



Dagen etter ble vi nødt til å pakke sammen teltet i øsepøse regnvær.. Smart som jeg var hadde jeg bare tatt med meg et par tøysko så jeg ble gjennomvåt på bena, men rakk å tørke i bilen før vi kom fram til Kristiansand. Der ble det bare en rask innsjekk på hotellet og en kaffe på et kaffebrenneri i nærheten før vi tok turen til Dyreparken. 


Er ikke veldig fornøyd med bildene jeg fikk fra parken, men her er det en del likevel.




Man ser dem såvidt mellom grenene på bildet, men her lå det 3-4 løver. 



Gepard.



Koi- fisker i vannene i parken. 


Husker ikke hva denne kalles, men alle ser det er en form for ape. 


Orangutanger (mor og barn?) Dette bildet er tatt med mobil. 



Tiger.


Dåhjort.


Vet ikke hva slags, men en type Ponni. 


Ulvene var på veldig lang avstand, så ble ikke noe særlig bra bilde av dem. 





Mobilbilde av Den sorte dame. 



Ekornaper.


Lemur.


Surikat.



Og selvfølgelig zebra, siste bildet med et føll. 

Vi var forsåvidt heldig med været mens vi var i parken, til tross for at det var meldt regnvær. Det var ikke før vi passerte porten ut av parken hvor det begynte å bøtte ned. 

Vel tilbake til sentrum, gikk vi bare innom hotellet og så ut for å se litt i byen og endte opp på The Old Irish- pub. 






Signatur- drinken til The old Irish med navnet "Irish Jig". Veldig god!


(Mobilbilde)




(Mobilbilde)

Dagen etter hadde vi ikke noe spesielt mål, så dette ble og en dag med vandring i byen og litt shopping. Her er det mest mobilbilder fordi kameraet mitt var nesten strømtomt og hadde begynt å tulle, det begynner å synge på sitt siste vers tror jeg. 



Svaner med barn langs kysten (Mobilbilde)

Endte opp ved Christiansholm festning


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)


Litt utpå kvelden satt vi oss ned på Montana Grill for middag og drinker.


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)


Baksiden av kirken (mobilbilde).


(Mobilbilde)

Dagen etter var hovedsakelig hjemreise som sto som gjøremål, men først måtte jeg ha et måltid fra snadderkiosken som jeg hadde så godt minne om fra jeg var i Kr.sand som 15-16 åring.


(Mobilbilde)


(Mobilbilde)

Ble dessverre ganske skuffet ettersom det var veldig mye potetmos og ertestuing med en liten pølse på siden.  I tillegg var potetmosen ganske tørr og smakløs... Ikke noe i nærheten av hva jeg husket.


(Mobilbilde)

Rett ved siden av snadderkiosken var Happy Donuts, så da måtte jeg løpe inn der å kjøpe et par donuts til Patrik før vi kjørte. 


(Mobilbilde)

Så hadde jeg overbevist Patrik om å ta en tur på et shoppingsenter på veien hvor de hadde både New Yorker og Outland. Dermed handlet vi litt der før vi kom oss ut på veien hjemover. Innlegg med ting jeg har handlet kommer senere.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som det har vært en fin og koselig tur ^^
    Mange fine bilda, likte spesielt de første fra den brygga ^^

    Den regnbuen va stilig :D Hadde vært gøy å ha en ordentlig shoot der i fargerike klær og sånt xD :D

    Kristiansand e jo den eneste byen i Norge æ ikke har vært i som æ har veldig lyst å dra til. Dra i dyreparken og sånt ;P
    Må få gjort det en gang snart, kanskje med dæ? :D

    Synd den der Snadderkiosken ikke va som du huska :/ Virka ganske dårlig den retten ja med en liten pølse med så mye potetmos til x)
    Så søt og stilig den der sel-veggoynten va ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, var fin, men kort tur :P

      Ja, kanskje vi får dratt dit sammen en gang :D

      Slett