15. des. 2020

Hjemmelagde juledekorasjoner

Jeg nevnte i innlegget Christmas time at jeg hadde laget noe av julepynten selv, og her er de tingene jeg snakket om.

Jeg fant inspirasjon til denne i fjor, men tok meg ikke tid til å lage den før i år. Gikk på en bruktbutikk og kjøpte et sett med kopp og fat med julemotiv, samt en spinkel gaffel som var lett å bøye, limte det sammen, limte på kuler etter kuler (som jeg og kjøpte på bruktbutikk i fjor) og annen dekorasjon, og til slutt flettet inn en lyslenke - selvfølgelig! 



Kom plutselig over et bilde av en pute med et fint vintermotiv. Jeg og mamma samarbeidet og lagde to stykker av denne. Fant fram noen stoffer, lagde klart selve putetrekket (grunnfargen), tegnet opp mønster, klipte ut, strøk på vliselin på alle deler og limte delene på trekket før vi sydde over x antall sting. Mamma var til god hjelp med å sy rundt små deler, i og med at hun har trening med akkurat dette. Heklet noen snøkrystaller, sydde på og broderte på noen dotter, før vi sydde fram og bak- del av trekket sammen. 


Litt tidligere i år lagde jeg denne av et vinglass. Dette var et glass jeg kjøpte fra Firkløveren, rakk vel å bruke det èn gang, så knakk det rett og slett av et stort skår mens jeg vasket det for hånd.. Glassene er veldig tynne, så de tåler tydeligvis lite. Syns det var for dyrt til å kaste (selvom jeg fikk et nytt glass gratis da jeg ringte og klagde). Så jeg limte på skåret igjen, fylte med litt fyllvatt som snø for å skjule der det var knekt av, satte inn litt dekorasjoner og limte på en plate i bunnen og et bånd rundt. 




Denne lagde jeg forrige uke. Fant fram noe papp, og lagde sylindere av dem. Limte på kongler, glitter og perler på det ene, samt malte det med sølv og hvitt. Det andre limte jeg på noen grønne folieflak, sølvglitter, perler og en stjerne i toppen, vipps så hadde jeg noen trær. Limte trærne på et gammelt lysfat som jeg var lei av, og deretter masse kuler og dekorasjoner, og avsluttet med å sette på et par søte rådyr. 






Har egentlig lyst å lage mer slike ting, for det er så gøy, men det blir jo begrenset med midler og ideer etterhvert. 

2 kommentarer:

  1. Mye fint her, du e så flink :D 🥰
    Favorittan mine e nok de to første, den koppepynten (skjønte ikke helt ka det skulle forestille først, men synes det minte om noe fra Alice in wonderland 😍xD) og puta, superfint motiv på det ^^

    Stilig de andre og da ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk 😚
      Det skal bare være en illusjon av at det renner ut masse kuler av koppen, typ "bunnløs kopp" xD haha. Men skulle egentlig hatt mer kuler oppi koppen for at illusjonen skulle kommet bedre frem, men hadde ikke fler kuler i de fargene xD men nå har jeg noen som jeg kunne lagt til ^^

      Jeg ble ganske fornøyd med den nederste og ^^ Men picture dont do it justice xD haha. Den ser mye finere ut i virkeligheten xD

      Slett