8. aug. 2019

Film: Kornmo / værglimt

Er litt sent ute med å publisere dette med tanke på at det er snart en uke siden hendelsen fant sted, men har jo EGENTLIG ikke tid til video, bilderedigering og blogging for tiden, pga mys ting å få på plass og tenke på ang. huset. Jeg tar meg tid likevel, men det går litt sent med meg pga alt.

I alle fall... Forrige lørdag kveld var jeg klar til å legge meg da jeg så en melding fra min søster (som var på overnattingsbesøk hos vår mamma, som bor like ved siden av) om hun kunne komme bort å låne noe. Ja, det skulle hun da få lov til...

Da jeg kom til utgangsdøren, sa hun at hun så noe som blinket, og lurte på om jeg også så det. Så jeg tuslet ut i morgenkåpen og prøvde å se det samme, men jeg trodde en stund at det bare var noe hun innbilte seg siden jeg ikke kunne se noe med en gang. Til slutt fikk jeg se det selv, og ble stående i rundt 10 min, før jeg også fikk Patrik ut for å se. Han kom også traskende ut i morgenkåpe. Det endte med at vi ble sittende ute i 1,5-2 timer å se på dette. Det var rett og slett distansert lyn og torden- vær, som i grunnen virket veldig mystisk da det varte i flere timer og var lydløst. Det viste seg til å være et fenomen som kalles Kornmo eller værglimt. Stormen er for langt vekk til at lyden av torden kan høres, men likevel kan lyn sees. Veldig fascinerende. Her er noen bilder (satt sammen til GIF) og filmklipp jeg tok med - ja, faktisk - mobilkameraet. Ikke mye å klage over med det kameraet altså!






1 kommentar:

  1. Stilig fenomen, likte spesielt gif'an ^^

    SvarSlett