13. des. 2023

Hekling til julemarked: Mummifigurer og julemus

I September kom jeg over et innlegg på Instragram fra en lokal butikk med hjemmelagde salgsartikler, hvor de etterspurte gjesteutstillere til julemarked de skulle arrangere. Jeg nevnte dette for mamma og vi bestemte oss for å delta på dette. Dermed ble det en del hekling mellom September og November for å ha litt å selge på markedet. 

Her er tingene jeg heklet til det, pluss litt annet jeg har heklet på bestilling i ettertid.

Snusmumrikken og Lille My

Siden mamma hadde heklet mummitroll, så fikk jeg ideen om å hekle et par figurer til samlingen. Snusmumrikken var en hel del med arbeid med fordi han var ganske stor, så lagde jeg en fjær til hatten selv, og lagde hår av ull. Det å nålefilte ulla til hodet er noe jeg aldri hadde gjort før, så måtte prøve å finne litt ut av det underveis, som også tok litt ekstra tid. Men jeg ble i alle fall veldig fornøyd med resultatet!




Ble og en Lille My, som jeg har laget et par av tidligere også, de kan sees her


Julemus

En samling med søte julemus som henger etter en julekule, i forskjellig varianter.



Lue med knapper

En lue, som er av samme type som jeg har laget flere av tidligere. Noen av de kan sees her.


Gresskar

Fine gresskar i forskjellige farger. Stilken som er brukt er en halv kanelstang som er limt fast, i tillegg til at jeg har dekorert med jutebånd og et lite heklet løv. 




Mummitroll og Lille My

Deretter fikk jeg i oppdrag å hekle mummitrollet og snorkfrøken, samt Lille My til ei dame som ønsket seg sånne. Mummitrollet fikk en blomst i hånda, mens snorkfrøken fikk den kjente gullringen rundt foten, og pannelugg dekorert med blomster.







Til slutt er også noen bilder fra julemarkedet, slik som boden vår så ut, samt et mindre flatterende bilde som en av arrangørene tok av oss mens vi sto der å frøys av oss hender og bein. Utenom det vi heklet til markedet, så hadde vi også med oss en hel del som vi har laget tidligere.




Markedsdagen falt på 18 November, og gradestokken viste samme tall i minusgrader, så det var fryktelig kaldt. Dermed så var det gjerne lite folk ute i gatene denne dagen, og det ble et dårlig salg. Vi har fått solgt en hel del av dette i ettertid da, så helt bortkastet var det ikke. Vi pakket sammen og dro hjem èn time før markedet egentlig skulle avsluttes, vi orket ikke å sitte der lengre. Jeg var så frossen i kroppen så jeg pakket meg inn i 3 pledd når jeg kom hjem og måtte bruke noen timer på å varmen tilbake i kroppen. 

Kommer noen flere innlegg med mer av ting jeg har heklet det siste halve året, men siden det er en del så deler jeg det opp.


2 kommentarer:

  1. Veldig mye fint, du e så flink :D likte alt her, men spesielt Snusmumriken og julemusene. Skulle sett dette FØR du sendte julegaven min for da kunne æ ønska mæ til jul (a) xD men ja, da vet du iallefall om at æ likte de godt ^^

    Hørtes veldig kaldt ut i så mange minus :o og synd det ble så lite folk og salg da :/
    Synes forøvrig ikke det va et uflatterende bilde av dåkker, synes det va et fint og koselig bilde ^^ like den jakka du har på dæ der ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det er så koselig å høre! ^^
      Ja, jeg hadde en tanke om at du sikkert ville like julemusene, og tenkte på å gi deg en av de, men jeg har dem ikke hjemme nå så det ble litt stress med å få ordna det tidsnok xD Men da får jeg ha det i bakhode til neste gang ^^

      Slett