4. juni 2017

Platanias, Kreta: Dag 5-6

Da var det tirsdag 23. Mai. Denne dagen sto vi tidlig opp og spiste frokost, og deretter gikk vi for å leie et kjøretøy for å ta en liten roadtrip. Vi hadde bestemt oss dagen før at vi skulle kjøre hovedsakelig til to strender som vi ville se. Fikk jo sett en hel del på veien og, så det var igrunn en kjempefin tur. Jeg storkoste meg, men vi ble sliten etter å reist rundt med en firhjuling i omkring 9 timer.

Den første stranden vi besøkte bærer navnet Elafonisi - ofte kalt den rosa stranden. Grunnen til kallenavnet er fordi stranden i mange tilfeller ER rosa, men det varierer hvordan den framstår i forhold til vær/lys. Vi kunne skimte en rosafarge, men den var ikke sterk mens vi var der, har i ettertid funnet ut at fargen er klarere når sola står lavere på himmelen.

Det er visst flere teorier om hvorfor stranden er rosa. En av dem er en historie om 850 personer som ble drept av tyrkere i 1824, og at blodet farget stranden - denne er såvidt meg bekjent usann. Den jeg har hørt som skal stemme er røde/rosa knuste skjell og koraller.

Det var i alle fall en utrolig vakker strand, antakelig den vakreste jeg har sett. Det var langrunt, så man kunne gå laaaangt før man var i nærheten av å ha hele kroppen under vann, vi gadd ikke å gå så langt en gang..

Ville ha med meg et skjell fra stranden for å ha noe derfra, men det var et vanskeligere prosjekt enn antatt. Fantes nesten ikke skjell der, men fant noen veldig små hvite skjell (og en stein).

Etter å ha tatt en liten badetur, dro vi videre til neste strand med navnet Falassarna. Ettersom hva jeg har hørt er den blitt kåret til Kretas vakreste strand opptil flere ganger.

Vi klarte å bli godt solbrent på denne turen, på både armer, legger og lår. Både jeg og Patrik hadde vondt av å gå resten av oppholdet, men vi klarte alltids å kose oss tross det.

Plukket selvfølgelig noen skjell fra denne stranden også, tenkte at det måtte til.

Da vi kom tilbake til Platanias på kvelden måtte det selvfølgelig en middag til. Valget falt på en restaurant vi hadde fått anbefalt av ei av de lokale, men jeg klarer ikke huske navnet på restauranten. Det var fint, litt oppe i høyden, men vi var ikke veldig imponert over maten.

Kvelden endte igjen opp på Jørgen Bar - som lå like nedenfor restauranten.

Her er også litt bilder fra onsdagen. Tok ikke så mye bilder denne dagen, da vi ikke gjorde så mye. Ble bare en rolig dag med litt gåing og handling. De første bildene er fra restauranten vi spiste på denne dagen med navnet Platanias Palace.

Veldig god mat!

Kvelden endte atter en gang på samme bar som tidligere.

Dette ble et veldig langt innlegg med mye bilder. Kommer fortsatt et siste innlegg med bilder fra de siste to dagene litt senere, og så skal jeg prøve og få satt sammen en liten film etterhvert!