14. aug. 2015

Norsk Frisørskole


Da har jeg fullført 3 dager på Norsk Frisørskole, så langt. Gjenstår ca 90 dager.. :P På den tiden skal vi tydeligvis ha 4 eksamener. Det blir jo spennende.
Anywho. Den første dagen var vi der bare et par timer, og lærte faktisk litt allerede da. De siste to dagene har vi repetert mye av det samme, og så klart lært nye ting begge dagene. Vi begynte å klippe allerede i går, og fortsatte i dag med noe som heter hel form. I dag lærte vi også hvordan å tegne arbeidstegninger osv, noe jeg ikke ante frisører gjorde.. :P

Første dagen fikk vi dog utdelt utstyr. Her er det!

Bag/veske.



Spruteflaske, effileringssaks, spisskam, klippekam, saks, fargeforkle, hekle/highlighter- nål, kniv og blader til den, hårklips, arbeidshylster, tunnelbørste og to rundbørster.


 Dukka nærmest i bildet er den jeg jobber med.


Min første projeksjonstegning, skissetegning (selve ansiktet var der fra før, har bare tegnet håret) og strukturtegning.. 

Det får greie seg foreløpig :)

15 kommentarer:

  1. Mange fine ting dåkker fikk i startpakken. Ikke at æ har behov for alt det da, men noen ting hadde jo vært kjekt å ha hjemme for min del og :p har jo noen av de tingan da..
    Så litt gøy ut å klippe dukke :D haha.. Ser ut som en fin skole iallefall. Håpe du blir å trives der videre ^^

    SvarSlett
  2. Er det noe krav til å komme inn på den skolen? Må man ha gått fag på vgs. for å få komme inn? Jeg gikk tilrettelagt arbeidstrening på kontor/grafisk. Hadde engelsktime en liten stund før jeg ikke orket å gå de timene mer. Må jeg gå på timer på frisørskolen eller noe? For å få tatt igjen eller noe...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis jeg ikke husker helt feil må du vel ha minst 2 år vgs for å komme inn. Det er i alle fall det jeg har, tok ikke 3 året. Så er det visse fag du må ha bestått når du skal ta svenneprøven, det er blant annet norsk, matte, samfunnsfag og gym (husker ikke om det var flere). En av fagene har jeg ikke bestått så jeg må ta det opp igjen senere, men det trenger du som sagt ikke før du tar fagbrev. Du skal uansett først gå 2-3 år lære før den tid :)
      Står mer informasjon på nettsiden deres.

      Slett
    2. Jeg skal i alle fall ta opp manglende fag som privatist. På NFS er det bare frisørfaget som gjelder, andre manglende kompetanse må du ordne selv med.

      Slett
  3. Jeg har lest innpå siden til nfs, ja. Tenkte å spørre deg om det jeg lurte på for å se om jeg hadde forstått det riktig. Når er det for seint å melde seg på frisørskole i august?

    SvarSlett
  4. Jeg gikk jo til fysioterapeut når de andre i klassen hadde gym. Sitter i rullestol

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja.. Usikker på hvordan det er da. Du må nesten bare ringe å skolen å høre med dem. Usikker på søknadsfrister.

      Slett
  5. Høres ut som det ikke er mulig å få komme inn på den skolen nå 😢😕😞

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei altså, jeg vet som sagt ikke så mye om det, men du må jo bare prøve hvis det er det du vil :-) fagene du mangler har uansett ikke noe å si før du skal ta fagbrev.

      Slett
  6. Jeg har snakket med frisørskolen og nå venter jeg bare på telefon fra de 😃😊😄😉

    SvarSlett
  7. Nav dekker det ikke. 😕 må høre med lånekassen

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Nav er håpløs når det gjelder å hjelpe folk som faktisk gjør noe med livet sitt... >.< Jeg fikk lån og stipend hos lånekassen :)

      Slett
    2. Hvor lang tid tok det før du fikk det

      Slett
    3. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk svar, men var vel mellom 2-4 uker eller noe slikt. Men søker du i god tid, så skal du uansett få penger fra den måneden du starter på skolen og ut skoleåret, så sant du har rett på det.
      Jeg fikk i alle fall fra August til Desember.

      Slett
  8. Jeg har fått beskjed fra nav om at jeg mister uføretrygd om jeg søker lån hos lånekassen. Nav har ikke troen på at jeg kommer til å klare det. Så får ikke begynt der 😕😞

    SvarSlett