22. jan. 2018

Hekleglede

Ja, da var jeg tilbaket på vestlandet igjen omsider. Hjemturen ble utsatt opp til flere ganger, og selvom det er godt å få se kjæresten igjen i helgen, så ble jeg ærlig talt ganske deprimert av å komme hjem, fordi jeg visste hva uken ville bringe.

Men - jeg tok med meg en ny hobby hjem. Dette er jo noe jeg har holdt på med litt tidligere, i og med at jeg har blitt bitt av basillen hver gang jeg har vært på østlandet der mamma sitter å hekler til heklenålene knekker (ikke bokstavelig talt...)




Denne gangen begynte det med at jeg fikk heklenål, garn og noen oppskrifter i julegave, så da begynte jeg i det små med det. Deretter begynte snøballen å rulle. Så endelig har jeg begynt å lære meg teknikkene, og det å tyde oppskrifter - som til tider kan være veldig utfordrende. Så nå har jeg våget å begynne med hekling hjemme, uten mamma til stede. Så hvis jeg står fast, så har jeg ingen til å hjelpe meg. Hittils har det gått bra!
Så man kan si at jeg har funnet heklegleden nå når jeg føler jeg har begynt å mestre det.

Avbildet over er den nye heklekurven min full av forskjellig garn, heklenåler og litt andre småting, og bildet over er mitt pågående hekleprosjekt.

Videre er ting jeg heklet mens jeg var hos mamma - som startet med kluter av garnet jeg fikk i julegave.


Disse fikk jeg en del hjelp til, da jeg enda følte jeg ikke forsto det helt, og de ble litt skeive. Om disse blir brukt til sin skjebne er forsatt usikker, eller om de evt bare blir pynt. 


Resten av garnet brukte jeg til å lage flere blomster og satt sammen til dette. De store hvite er noe mamma har laget tidligere som hun sa jeg kunne bruke. Denne tenker jeg skal få henge på veggen på et eller annet vis, men det blir når vi har flyttet. 


Dette heklet jeg egentlig til pulsvarmere, men de ble litt store, så jeg prøvde å krympe dem i vask.. Men da ble de alt for små, så da blir de brukt til noe annet. Har allerede bestemt hva jeg skal gjøre med de, men det blir og etter vi har flyttet.




Kurver som jeg bruker til bomullspads og q-tips.



Og enda en kurv - med lokk. Denne er fortsatt uvisst hva jeg skal bruke til. 



Nålepute, med to ulike sider. 




Og til slutt en kjempesøt enhjørning. Har tenkt å lage noen flere av disse i andre farger. 

Er spesielt fornøyd med de tre siste tingene. Og det andre er jo igrunn ikke så halvgærent det heller. 

Her er et par ting jeg har laget tidligere.


Kjoler og hatt til dorulldukker. 


Lue og hals.


Sokker/tøfler.

Uansett en utrolig gøy hobby!

2 kommentarer:

  1. E synd å høre at du blir deprimert av å være her i Bergen. Har iallefall prøvd å spørre om du vil finne på noe denne uka, sånn hvis du kjede dæ hjemme. Så e bare si fra hvis du vil :)

    Masse fint du har lagd, veldig flink :D
    Likte egentlig alle tingan godt ^^
    Tror aldri æ kunne klart å ha tålmodighet til å lære mæ sånt håndarbeid xD som strikking, hekling og sånt.. men e utrolig masse fint man kan lage da ^^
    Når æ så enhjørningen på Snapchat så trodde æ det va noe du hadde kjøpt xD så da sir det jo at den va bra lagd ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ^^
      Nei, det er en liten tålmodighetstest i starten om man sliter med å forstå det xD Men når man forstår det så går det fint :P

      Haha, åja :D Da tar jeg i alle fall det til meg ^^ :D

      Slett