30. juni 2014

Bryllupsdags kake med marsipanroser

Som jeg skrev tidligere, at min mor og stefar hadde 12- års bryllupsdag i går, søndag, så brukte jeg muligheten å bakte en kake i den anledning.
Denne gangen så gjorde jeg litt mer avansert enn vanlig, en del av pynten jeg prøvde å lage ble mislykket så den ble ikke HELT som planlagt, men jeg er veldig fornøyd med denne til tross for det. Er nok faktisk denne kaken jeg er mest fornøyd med av alle de jeg har laget til nå. Fikk dog god hjelp med denne.

Har aldri før laget marsipan-roser, men fikk lyst til å bare prøve for å se hvordan det gikk. Hadde egentlig ikke planlagt å bruke det til denne, men siden jeg fikk det til ved første forsøk så lagde jeg flere, så måtte jo nesten bruke dem :) Marispanen jeg lagde rosene med var litt tørr, så den var vanskelig å jobbe med og de fikk litt sprekker her og der :/

Sjokoladepynten er også laget selv. Fyllet inni er (som er ganske vanlig) krem, jordbærsyltetøy og friske jordbær. Er faktisk også første gangen jeg har delt kaken i 3 deler istedet for 2. Grunnen til at jeg til vanlig bare deler i 2 er fordi kaken er mindre, denne gangen bakte jeg kaken i en 28cm springform, og lagde dobbel porsjon. Dermed ble den stor nok til å dele i 3 :)

Her er i alle fall resultatet..



Enda godt jeg lagde den størrelsen jeg gjorde, for her er det takraset som ble igjen.. Den tippa over på slutten fordi den ble så tung der hvor alle rosene lå.

Mamma mente og at den hadde bedre smak enn de andre kakene jeg hadde lagd tidligere, og Kjersti sa jeg fikk karakter 6 på den her, så det ble jo velykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar